صفحه اصلی

راهکارها / دفتر کار هوشمند

آلیاژگران، دنیای کنترل

به لطف پیشرفت تکنولوژی، دفتر هوشمند را می توان در هرساختمانی ایجاد کرد. در ابتدا نیاز به یک سیستم مدیریت هوشمند ساختمان است که بتواند تمامی الزامات یک دفتر هوشمند را کاملا یکپارچه و در تقابل با هم مدیریت و کنترل کند، تقابل کامل و تضمین شده بین سیستم HVAC  ، روشنایی و پرده. در دفتر هوشمند، کارمندان با در اختیار داشتن تنظیمات اتاق در رفاه کامل به کار خود می پردازند، کارایی و بازدهی کارمندان در پی آن افزایش یافته، دسترسی های مجاز مشخص شده و فرایندهای امنیتی ساده تر می شود و مهم تر از همه، تمامی تجهیزات انعطاف پذیر بوده و به روز رسانی و تغییرات آنان سریع و ارزان می باشد .

تنها راه چگونگی ساخت ساختمانی مقرون به صرفه در حالی که بشود به آسانی از منابع طبیعی استفاده کرد، دیجیتالی شدن است. امروزه قابلیت شبکه سازی و قدرت آنالیز و ذخیره سازی نامحدود داده ها، اجازه می دهد، فرایند چرخه عمر ساختمان ها نیز دیجیتالی شود.حسگرها با تولید و کنترلر ها با ارزیابی داده ها، دفاتر هوشمند را قادر می سازد تا هوشمندانه به محیط خود پاسخ دهند. در نتیجه با آنالیز هوای داخلی، تقاضای کاربران و میزان مصرف انرژی، حداکثر بهینه سازی ممکن در دفترکار هوشمند می گردد.

ما 90 درصد عمر خود را داخل ساختمان ها سپری می کنیم. راحتی و کارایی ما به ویژگی های یک ساختمان و توانایی کنترل عواملی چون؛ کیفیت هوای داخلی، سرمایش، گرمایش، و روشنایی بستگی دارد. درعین حال که این مهم را در نظر داریم باید در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کنیم. میدانیم که کیفیت زندگی و عملکرد ما به رفاه و راحتی محیط اطرافمان وابسته است. دفتر کاری که هوشمندانه هوشمند شود، یک تعادل ایده آل بین مصرف انرژی و بازده هی کارمندانش ایجاد می کند چرا که می داند کارایی افراد به راحتی و رفاه آنان وابسته است. تیم فنی الیاژگران با ارائه ی فناوری های روز دنیا، راه حل های مناسبی را برای کنترل تمام الزامات یک دفتر کارهوشمند ارائه می دهد و حفظ رفاه کارمندان را در عین صرفه جویی حداکثری انرژی تضمین می کند. در دفتر کار هوشمند تنظیمات دما، تهویه، سیستم سرمایشی- گرمایشی، روشنایی و پرده خودکار بوده و در عین حال کارمندان می توانند شرایط مطلوب را به صورت دستی تنظیم کنند.از طرفی تیم فنی آلیاژگران در کنار کارفرمایان و با همکاری گروه معماری، برق و مکانیک می تواند برای هر طبقه، هر اتاق و حتی هر میز یک تنظیمات اختصاصی HVAC ، نور، پرده و حضور و غیاب را ایجاد کند.

ارائه یک راه حل واحد برای کنترل تمامی الزامات یک دفتر هوشمند

کنترل دما

کنترل سطح رطوبت

مدیریت هوشمند ساختمان

کنترل کیفیت هوای داخلی

امنیت

کنترل سیستم روشنایی

کنترل پرده

اطفای حریق

دفتر کار سالم

یک دفتر کار هوشمند محیطی سالم و بهداشتی برای کارمندان خود ایجاد می کند و به مراتب بازدهی و کارایی کارمندان را افزایش می دهد. کیفیت هوای داخلی تحت تاثیرمتقابل فاکتورهای دما، CO2، VOC و رطوبت می باشد که در دفتر کار هوشمند با کنترل هوشمند این فاکتورها ، سیستم های گرمایشی – سرمایشی و تهویه مناسب کیفیت هوای سالم و بهداشتی تضمین می‌شود.

کنترل co2

مطالعات بسیاری به بررسی تاثیر کیفیت هوای داخل ساختمان بر روی عملکرد افراد پرداخته است. CO2  نقش مهمی را در میزان یادگیری و تمرکز افراد دارد، کاهش سطح CO2 ، سطح کارایی را تا 18 درصد افزایش می دهد و یکی از فاکتور های مهم دراتاق جلسات است. سطح CO2  یک دفتر کار با کیفیت هوای مطبوع، بایستی کمتر از 1000PPM باشد. در این رستا با تعبیه سنسورهای کیفیت هوا و تهویه مناسب می توان سطح دی اکسید کربن را در دفتر کار هوشمند به حداقل رساند.

کنترل VOC

آلودگی هوای داخل ساختمان ها، جایی که ما 90 درصد عمر خود را میگذرانیم، به 2 الی 5 برابر محیط بیرون می رسد. میزان آلودگی هوای داخل ساختمان به شرایط ساختمان، تعداد ساکنین، نوع فعالیت و کیفیت هوای اطراف ساختمان بستگی دارد. انتشار VOC(Volatile organic compounds) از وسایل و اجزای ساختمان، به میزان قابل توجهی کیفیت هوای داخل ساختمان را تحت تاثیر قرارمی دهد و باعث سندروم ساختمان بیمارsick building syndrome (SBS) در افراد می گردد که عدم گردش هوا، نبود تهویه مطبوع مهندسی شده در ساختمان ها و ماندن این گاز ها در فضای بسته، احتمال ابتلای ما را به این سندروم افزایش میدهد که واکنش های آلرژیک، سوزش چشم و گلو و مسمویت توسط میکروتوسین ها از علائم این سندروم است.

کنترل دما

تاثیر کنترل دما بر میزان کارایی افراد ثابت شده است، دمای کمتر و یا بیشتر از بازه ی مورد قبولِ 20 تا 23 درجه سانتی گراد، باعث کاهش چشمگیر کارایی افراد می گردد. در دمای پایین تر و  نزدیک به این بازه می توان با پوشیدن لباس بیشتر سطح کارایی را حفظ کرد. اما در دمای بالاتر از این بازه کارایی و تمرکز افراد به شدت کاهش می یابد . در دفتر کار هوشمند به دلیل اهمیت فاکتور دما و تاثیر آن بر کارایی کارمندان، این دما در بازه ی استاندارد خود کنترل و حفظ می شود.

کنترل ذرات گرد و غبار

ذرات درشت گرد و غبار حداکثر می توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند اما ذرات ریز به قطر 2.5 میکرومتر می توانند به اعماق بیشتر و نواحی حساس مجرای تنفسی و ریه نفوذ کنند و باعث سرطان ریه و بیماری های قلبی-عروقی شوند. امروزه سازمان های بسیاری در تلاش اند که محیط کاری با شرایط ایمن و بهداشتی وعاری از آلودگی را برای کارکنان خود فراهم کنند. در این راستا تعبیه سنسور گرد و غبار از تجهیزات مهم دفتر کار هوشمند بوده که بایستی به آن توجه گردد.

کنترل سطح رطوبت

بیماری و سرماخوردگی ها و در پی آن غیبت کارمندان با کنترل سطح رطوبت محیط کار کاهش می یابد.  هوای خشک بهترین شرایط را برای زنده نگهداشتن ویروس ها ایجاد می کند. سطح رطوبت مناسب برای جلوگیری از انتقال ویروس ها در دفتر کار بایستی بین 40 تا 60 درصد باشد، که در دفتر کار هوشمند سطح رطوبت در کنار دیگر فاکتور های دما CO2، VOC  و ذرات گرد و غبار،بایستی کنترل شود تا یک محیط کار سالم و کارآمد را برای کارمندان خود ایجاد کند.

تنظیم استراتژی مناسب HVAC براساس چینش میزها و زمان حضور کارمندان باعث می شود تا علاوه بر حفظ رفاه حداکثریِ کارمندان، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی گردد.

تنظیم هوشمند روشنایی

سیستم روشنایی هوشمند، میزان روشنایی را بر اساس شدت نور مورد نیاز هر اتاق و با در نظر داشتن استفاده حداکثری از نور طبیعی تنظیم میکند. روشنایی مناسب برای یک محیط اداری فراتر از آن است که بگوییم، کارمندان دید خوبی داشته باشند . بنابراین روشنایی یک محیط کار بایستی نیاز های کمی و کیفی محیط را برآورده کند. شدت روشنایی از پارامترهای مهم در محاسبه میزان روشنایی است. در نورسنجی مقدار شار نوری که به واحد مساحت می رسد را شدت روشنایی گویند و واحد آن لوکس(LUX) یا لومن بر متر مربع است. متوسط شدت روشنایی برای هر اتاق از یک دفتر کار، متناسب با کاربری آن باید تنظیم شود. برای مثال شدت روشنایی مورد نیاز اتاق کنفرانس 500 لوکس است و این در حالی است که لابی  به 150  لوکس بیشتر نیاز ندارد .سیستم روشنایی هوشمند با کنترل مستمر شدت روشنایی مورد نیاز ، مقدار مناسب نور مصنوعی را برای اطمینان از وجود روشنایی مطلوب حفظ کرده و حتی اگر از اتاق‌ها هم استفاده نشود، سیستم، روشنایی را بر اساس عدم حضور افراد تنظیم می‌کند.

تنظیم هوشمند پرده

در نتیجه ی تحقیقات انجام شده به این نتیجه می رسیم که کیفیت زندگی و اخلاق کارکنان به میزان قابل توجهی تحت تاثیر نور روز ( روشنایی طبیعی ) می باشد .نور خورشید دارای طیف کاملی بوده و سازگاری بالایی با سیستم بینایی ما از نظر روانی و فیزیولوژیکی دارد. با استفاده از فناوری های جدید ، ورود نور طبیعی به ساختمان ها تنظیم می شود تا علاوه بر ارتقای سطح کیفیت محیط ، میزان قابل توجهی در مصرف برق نیز صرفه جویی گردد که در آخر با افزایش کارایی کارکنان و کاهش مصرف انرژی، بازدهی اقتصادی محیط های اداری  بیش از پیش افزایش می یابد. به همین دلیل یک سیستم نورپردازی هوشمند در عین استفاده ی حداکثری از نور روز دو فاکتور تابش مستقیم نور خورشید و جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایش و سرمایشی را مد نظر داشته و بنا به اطلاعات ارسالی از سنسور های ساختمان هوشمند پرده های اتاق را به طور خودکار بنا به موقعیت نور خورشید تنظیم می کند.

امنیت

سیستم های امنیتی یکی از مهم ترین توانمندسازی های یک ساختمان و یک کسب و کار است

سیستم های امنیتی که با الزمات ساختمان و دفتر کار شما یکپارچه نباشند، شما را از تجربه ی کامل مزایایی که یک ساختمان هوشمند ارائه می دهد، محروم می سازد. نصب سیستم های امنیتی یکپارچه و ادغام شده با سیستم مدیریت ساختمان، نقض‌ها، آسیب‌ها، زمان پاسخگویی و خطر حملات سایبری را کاهش می دهد. یکپارچه سازی می تواند همه چیز را تغییر دهد و سیستم های امنیتی را به سنگ بنای ساختمان های هوشمند شما تبدیل کند. در نتیجه ی این یکپارچه سازی  این سیستم های امنیتی، سطوح جدیدی از عملکرد را ارائه می دهد که  مبتنی بر داده ها  و حسگر های ساختمان هوشمند شما می باشد.

امنیت کامل در برابر آتش سوزی

دفتر کار هوشمند شما بایستی تمام الزامات و تجهیزات مناسب ازجمله ؛ دتکتور های آتش، سیستم های اعلان حریق و تخلیه ، سیستم های اطفا حریق و سیستم های مدیریت خطر و مدریت ساختمان را داشته باشد که کاملا یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. این ادغام و هماهنگی بسیار مهم است چرا که تنها در این صورت است که می توانید مطمئن شوید، کارمندان، مراجعین، مهمانان و اموالتان درحفاظت حداکثری هستند.

تخلیه هوشمندانه در هنگام آتش سوزی

نحوه هشدار و تخلیه افراد در سناریوهای مختلف ساختمان‌ها، روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است. افراد بیشماری همیشه خلاف این هشدارها عمل می‌کنند، چرا که همه افراد با ساختمان آشنایی ندارند یا اگر هم به ساختمان آشنا باشند نمی توانند مسیر درست را برای خروج انتخاب کنند. همچنین  اطمینان از کارآمد بودن سیستم‌های تخلیه نیاز به دانش و تجربه کافی در این زمینه  دارد.

بنابراین با تجهیز دفتر کار هوشمند با سیستم های اعلان حریق آدرس پذیر، سریع، ایمن و کاملا هوشمندانه کارمندان را از ساختمان خارج کنید.

1-صدای آلارم و پخش همزمان دستورالعمل های مناسب برای هر بخش از ساختمان، باعث میشود افراد به موقع آگاه شده و در مسیر مناسب هدایت شوند .

2- به لطف یکپارچه سازی با سیستم مدیریت هوشمند اطمینان لازم از امن بودن مسیر های خروج حاصل می گردد.

3- امکان اطلاع رسانی در لحظه از طریق سیستم پیجینگ فراهم گشته، بنابراین در هنگام وقوع حادثه می توان با تمام افراد ارتباط لازم را برقرار و در مسیر درست هدایت کرد.

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

در یک مدیریت جامع و هوشمند، تمامی تجهیزات، سیستم های مختلف و فرایندهای هوشمندسازی، نیازبه یکپارچه سازی و ادغام سراسری دارد. در یک ساختمان هوشمند، تمام اجزای ساختمان از یک نقطه مرکزی مدیریت و کنترل می شوند. و در آخر شما یک نمای کلی از ساختمان وعملکردش خواهید داشت. یک ساختمان هوشمند فراتر از تجهیزات هوشمند است. ساختمانی که هوشمندانه، هوشمند شود، از داده‌های تمامی سیستم‌ها مانند سیتم های HVAC، روشنایی، حسگرهای هوشمند، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، ایمنی، امنیتی و … در جهت بهینه‌سازی عملکرد کل ساختمان استفاده می‌کند.در نتیجه ی آن به ساختمان‌ این اجازه را می‌دهد تا پاسخ گوی شبکه هوشمند مصرف انرژی باشد و در آخر به موجب تعامل سازنده ی تمامی اجزا، عملکرد سیستم ها تقویت شده و ساختمان به سطوح بالاتری از اطلاعات وضعیتی و کارکردی ارتقا می یابد.